Compostella

Compostela

Rank 8997 Gelezen 12 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 1
De Franse schrijver en academicus Jean-Christophe Rufin verbaasde zichzelf en zijn omgeving door naar Santiago de Compostella te stappen. 785 kilometer lang volgt hij de Chemin du Nord, een route die veel minder druk is dan de gebruikelijke pelgrimstocht. Maar waarom doet een mens dat? `Telkens als iemand me die vraagt stelt, kan ik daar zeer moeilijk op antwoorden , schrijft Rufin. `Ik ben gewoon vertrokken, dat is alles.'De reis leidt hem langs de Baskische en Cantabrische kust, en over de wilde bergen van Asturië en Galicië. Maar hooggestemde heroïek is niet aan hem besteed. Rufin is een fijnzinnige observator van wat ons, mensen, beweegt. Zijn Compostella. Voetreis naar het einde van de wereld past in het rijtje van de grote literaire reisverhalen. Rufin schetst het ene amusante portret na het andere, filosofeert er ludiek op los, en oefent zich in zelfspot, humor en verwondering. Eens op reis, altijd op reis. +

Literaire non-fictie algemeen
De Bezige Bij