Darwins hofvijver

Darwins hofvijver

Gelezen 14 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 1 Recensies 0
In 1981 vertrekt bioloog Tijs Goldschmidt naar Tanzania om een uitzonderlijk fenomeen in het Victoriameer te bestuderen: de hoge snelheid waarmee baarsachtige visjes nieuwe soorten vormen, maakt ze onweerstaanbaar - en de droom van iedere darwinist.
Darwins hofvijver was het eerste boek voor een breed publiek waarin de verstrekkende gevolgen van de introductie van een vreemde soort in een ecosysteem werd beschreven. Tegenwoordig is dit gemeengoed en de veranderingen die in dit boek worden beschreven zijn symbolisch voor wat zich nu mondiaal voltrekt. De mens is in staat de wereld naar zijn hand te zetten: er zwemmen Zuid-Amerikaanse piranha's in de vijvers van Tokio en oneetbare Japanse oesters veroverden onlangs de Waddenzee.

Darwins hofvijver is een van de bijzonderste en fascinerendste literaire non-fictieboeken uit het Nederlandse taalgebied en was ook internationaal een groot succes.

Literaire non-fictie algemeen
Bert Bakker