De achterblijver

Hoofdpersoon Gram Goetleven is een veelbelovende jonge geleerde die werkt aan een machine, liefkozend 'Baby' geheten, die de mens ten slotte moet overvleugelen. Menselijke zaken als psychologie, seks, sociale warmte laten hem dan ook volkomen koud. We komen hem tegen op weg naar een congres in Texas waar hij een lezing moet houden. In gedachten houdt hij een voortdurend pleidooi tegen emotionaliteit, zwakte en zielsbewegingen. In de tussentijd bespeurt de lezer tussen de regels toch wel wat onrust. De man leidt aan vliegangst en ook zijn hardnekkige rationalisme lijkt neurotische trekjes te hebben en gevoed te worden door afkeer van zijn familie. Aan het eind stort zijn wereld dan ook in, zijn beschermer wordt ontslagen, zijn lezing gaat niet door: het cynische, technocratische universum wordt ontmanteld.De achterblijver werd bekroond met de de literatuurprijs van de provincie Vlaams-Brabant en de BNG Literatuurprijs 2006 en werd tevens genomineerd voor de Gerard Walschappprijs.

Recensies (1)

Is De achterblijver het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De achterblijver