De alleen geboren tweelinghelft

De alleen geboren tweelinghelft

Veel mensen gaan, vaak jarenlang, in therapie om hun verlatingsangst, onverklaarbare schuldgevoelens, claustrofobie of andere onaangename gevoelens te overwinnen. De eigenlijke achtergrond van hun problemen wordt vaak pas in de loop van de therapie duidelijk: deze mensen zijn al voor de geboorte gescheiden van hun tweelingbroer of -zus, die al in de moederbuik gestorven is. Sindsdien lijden ze – meestal onbewust – onder de gevolgen van deze scheiding.

Evelyne Steinemann laat je kennismaken met dit tot nu toe niet algemeen bekende en onderschatte fenomeen: er sterven ongemerkt veel meer helften van tweelingen vóór de geboorte dan er daadwerkelijk tweelingen geboren worden. Uit de praktijkvoorbeelden blijkt welke invloed het trauma van zo’n verlies op de rest van het leven kan hebben, en op welke manier dit trauma overwonnen kan worden.

Evelyne Steinemann heeft sinds 1999 een eigen praktijk voor systemische oplossingen en traumatherapie in Zürich. Ze biedt seminars, bijscholing en begeleiding aan voor de combinatie ‘trauma en systeem’.
Gezondheid & Psychologie
Uitgeverij Akasha