De bergen zingen

Rank 436 Gelezen 201 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 472 Favoriet 23 Recensies 20
Literatuur & Romans Artikelen 6 Spots 5 Hebban 1000 742   Topics 0
De jonge Huong groeit op tijdens de oorlog in Vietnam. Haar ouders en ooms hebben zich aangemeld bij het leger en vertrekken via de Ho Chi Minh-route om te vechten tegen het Amerikaanse leger. Huong blijft met haar oma achter in Hanoi. Het dagelijks leven is moeilijk, maar haar oma, geboren in 1920, vertelt Huong haar eigen levensverhaal. Over de Franse bezetting van Vietnam, de Japanse invasie, haar leven op de boerderij en hoe ze die met haar zes kinderen gedwongen moest verlaten door de landbouwhervormingen.
Samen vormen de verhalen een ontroerend, persoonlijk portret van het leven in Vietnam tijdens de twintigste eeuw, dat verhaalt over de vier generaties van deze familie, en over hoe ieder lid gevormd is door de geschiedenis van Vietnam.

Signatuur
25 augustus 2020
25 augustus 2020

Anne-Claire Verham Hebban Recensent

Oorlogsgeweld versus optimisme en sterke familiebanden

door: Anne-Claire Verham 3 reacties 3 likes

De succesvolle en meermaals bekroonde Vietnamese schrijfster en dichteres Nguyễn Phan Quể Mai (1973) durfde na acht uitgaven in haar moedertaal aan haar grootste schrijfdroom te beginnen: een episch werk over de Vietnamese geschiedenis in het Engels. Lastig, want hoewel ze aan Australische en...

Reacties op: De bergen zingen