De bewuste belegger

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
'Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt', zo gaat het bekende beursgezegde. Eenvoudig. En toch? Zwakke beleggingsresultaten zijn verrassend genoeg niet het gevolg van een gebrek aan (technische) kennis, maar zijn vooral te wijten aan het onvermogen om die kennis nuttig te gebruiken. Emoties nemen de bovenhand. Beleggers zijn vaak als een kudde schapen die zich in allerlei richtingen laat drijven.
Het boek De bewuste belegger legt de lat hoog. Namelijk bij jezelf. Je wordt bij de start uitgenodigd tot een kleine zelftest. Op basis daarvan kun je vrijblijvend beslissen welke hoofdstukken je moet lezen. Hoe dan ook zijn delen IV en V verplichte lectuur. Ze confronteren je met jouw psychologische tekortkomingen (als het een troost mag zijn: het is eigen aan ons menszijn) die ertoe leiden dat je jouw kennis - hoe onderbouwd die ook mag zijn - niet optimaal gebruikt. Je leert de ware aard van 'risico' kennen, de illusie van het voorspellen, en de deugd van geduld. Je leert waarom je niet leert van eerder gemaakte fouten. Het boek bevat talrijke voorbeelden en tips om de vele valkuilen vanaf nu te ontlopen.