De dame van Simpelveld

Wereldnieuws was de vondst van een zeer bijzondere Romeinse sarcofaag in Simpelveld in 1930. Het beeldhouwwerk aan de binnenkant en de grafgiften en uiteraard de as van de overledene vertellen ons een deel van de geschiedenis. Deze roman vertelt het hele levensverhaal van de vrouw voor wie de sarcofaag gemaakt werd. Rome in het jaar 190 AD: Op zijn sterfbed vertelt haar vader aan Juna dat ze een pleegkind is en dat haar echte moeder in Sempervivetum (Simpelveld) woont. Juna reist samen met een paar slaven naar Gallië in het noordwesten van het Romeinse rijk om haar moeder te bezoeken die daar een villa rustica beheert. In Sempervivetum wachten haar de nodige verrassingen. Juna ontpopt zich als een intelligente, geëmancipeerde vrouw die op innovatieve wijze het beheer van de villa en landerijen aanpakt. De auteur Sjef Leenen Na zijn goed ontvangen debuutroman ‘Koppelmenu’ brengt Sjef Leenen zijn tweede roman uit. Hij heeft in Antwerpen en Genk schrijversopleidingen gevolgd. Het schrijven van fictie is zijn passie. In het levensverhaal van de Dame van Simpelveld heeft hij de werkelijke onderzoeksresultaten van de sarcofaag, de as en grafgiften verwerkt. Vervolgens heeft hij dit geplaatst in een reëel historisch beeld van het Romeinse rijk, 2e eeuw na Christus.

Is De dame van Simpelveld het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De dame van Simpelveld