De dappere egel

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Wij zouden namen van bepaalde personen niet willen noemen, omdat de namen die we konden noemen bij zulke onbeduidende personen horen dat het geen enkele zin heeft deze hier te vermelden op bladzijden die voor lezing door onze verre nakomelingen zijn bedoeld. Deze namen zouden toch tegen die tijd vergeten zijn en hun betekenis hebben verloren. Daarom gebruiken we verzonnen namen en noemen onze held Andrej Golov.

In Verzameld werk (Van Oorschot, 2019) staan teksten uit alle genres die Charms beoefende. Onvertaald bleven zevenenvijftig verhalen die in het Russische verzameld werk staan. Veertig van deze onvertaalde verhalen, waarvan er enkele fragmentarisch zijn overgeleverd, staan in deze uitgave. Vier stonden eerder in vertaling in het kleine, in bibliofiele oplage verschenen bundeltje Onverwacht drinkgelag en ander proza (De Lantaarn, 2007). De overige zesendertig verhalen van Daniil Charms verschijnen nu voor het eerst in Nederlandse vertaling.
Jan Paul Hinrichs
Uitgeverij Vleugels

Lezersrecensies (1)

Charmant bundeltje van Charms

door: Nico van der Sijde 1 like
Onlangs las ik jubelend "Werken", de prachtige dikke verzamelbundel van de geniale Russische absurdist Daniil Charms (1905- 1942). Daarna had ik er nog lang geen genoeg van, en las ik meteen "De dappere egel", een charmant bundeltje van veertig prettig gestoorde Charms- verhaaltjes. Zesendertig...