De dominee uit het Achterbuurtje

Deel 38. Historische verhalenserie (10,95 als u via de boekhandel abonnee wordt op de historische verhalenserie)

De dominee uit het Achterbuurtje

Uit het leven van ds. E. Venema, Trijntje Zegers-Venema

Eetze Venema groeit op in één van de armste wijken van Leeuwarden, het Achterbuurtje. Zijn vader is bloemist en moet met een klein loon voor zijn negen kinderen zorgen. Na een ernstige ziekte worstelt Eetze met de vraag of de Heere hem heeft geroepen tot dominee. Inderdaad wordt hij toegelaten op de Theologische Universiteit te Apeldoorn en neemt vervolgens het beroep van de kleine gemeente te Maassluis aan. In Zwijndrecht verbreekt hij samen met de kerkenraad de band met de Christelijke Gereformeerde Kerken. Na enkele jaren gaat dominee Venema met de kerkenraad en de gemeente over naar de Gereformeerde Gemeenten.

Na Zwijndrecht wordt dominee Venema predikant van de gemeentes van Drachten, Middelburg, Elspeet en Scherpenisse. Veel zorgen heeft hij over zijn zoon Geert, die uiteindelijk een zwerversbestaan leidt. Kort voor zijn sterven gaat dominee E. Venema in Barneveld nog eenmaal aan het Heilig Avondmaal. Zijn preken hebben velen geboeid en zijn tot vandaag tot rijke zegen.

Dit deel van de Historische serie is heel toegankelijk voor kinderen. Maar ook velen die dominee Venema nog gekend hebben, zullen dit boek graag lezen.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen