De droom van d'Alembert

“Als iets bestaat kan het onmogelijk tegen de natuur zijn of buiten de natuur bestaan”

Diderot (1713-1784), wiens naam voor altijd is verbonden aan de Encyclopédie die hij samen met d’Alembert en een heel stel specialisten samenstelde, is een van de belangrijkste figuren van de radicale Verlichting. Politiek, wetenschap, filosofie, moraal, kunst, kortom het gehele maatschappelijke spectrum, komt in zijn werk aan bod. Vaak als wetenschappelijk betoog, maar misschien nog wel vaker als literatuur: essays, romans, verhalen, dialogen en recensies. Atheïst, maar met respect voor andermans opvattingen, laat hij in zijn werk ruimte voor diversiteit. Geen gesloten systeem, maar een open oog voor nieuwe bevindingen van de wetenschap en nieuwe inzichten. Dat alles met ironie en in een overrompelende stijl.

In deze bundel:

De droom van d’Alembert

Supplement bij de reis van Bougainville of Dialoog tussen A. en B.

Gesprek van een filosoof met de vrouw van maarschalk ***

Gesprek van een vader met zijn kinderen of Over het gevaar je boven de wet te stellen

IJzer
30 april 2021
30 april 2021

Reacties op: De droom van d'Alembert