De duivel in het laatje

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 2
Een vredig dorp in een Zwitsers dal, Dichtersruhe.
Toeristen komen er graag. Goethe heeft er ooit gelogeerd, de dorpelingen zijn er trots op.
De bossen rond het dorp zijn prachtig. Wel zijn er vossen maar ze bijten niet.
Dan sluipt de duivel het dorp binnen.
De komst van een indrukwekkende uitgever leidt eerst tot vreugde onder de schrijvende dorpelingen. Die verandert al spoedig in haat en nijd en woede. De dorpelingen gaan elkaar te lijf; de vossen huilen en sluipen naderbij.
De duivel is in iedereen gevaren.

BIO: Paolo Maurensig werd in 1943 als zoon van een banketbakker geboren in Gorizia, aan de grens van Slovenië. Zijn vader stierf toen hij nog vrij klein was en Maurensig groeide met zijn twee zussen en zijn moeder op. Op zijn twintigste vertrok hij naar Milaan waar hij allerlei baantjes had. Tegenwoordig woont hij in Udine.
Hij debuteerde na zijn vijftigste, in 1993, met De Lüneburger variant. Deze roman werd meteen een succes en is vertaald in meer dan dertig talen. Overige werken van hem in het Nederlands: Kreeftengang (1997), Gekrenkte Venus (2001), Licht en tegenlicht (2003) en De scharlaken man (2005).
De duivel in het laatje is zijn elfde roman.

'Kunnen een uitgever en een literaire prijs de duivel belichamen? Jazeker, als erover geschreven wordt door een echte schrijver, met een taal zo elegant dat het tijdloos lijkt.' - Marco Ciriello, Il Mattino

'Maurensig is an arresting talent among recent Italian writers.' - The NY Times

'Biblical, oblique, and lying somewhere between thriller, fantasy and legend, the new novel by Maurensig, A Devil Comes to Town, is a disturbing reflection in narrative form concerning the darker side of writing.' - Il Giornale

Serena Libri
29 oktober 2019
29 oktober 2019

mjvanholsteijn Hebban Recensent

Een psychologisch sprookje

door: mjvanholsteijn

Paolo Maurensig (1943) werd geboren als zoon van een banketbakker in Gorizia, in Italië. Toen hij twintig was vertrok hij naar Milaan, waar hij dertig jaar lang verschillende baantjes had. Pas na zijn vijftigste debuteerde hij in 1993, met De Lüneburger variant. Het werd een succes en in de...

Reacties op: De duivel in het laatje