De gelukkige huisvrouw
  Lees een fragment   Luister een fragment

De gelukkige huisvrouw

Rank 1816 Gelezen 693 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 81 Favoriet 13 Recensies 14
Literatuur & Romans Lijsten 11 Spots 3   Topics 0

Ik ben een gelukkige huisvrouw. Ik heb alles wat mijn hartje begeert.

Lea Meyer-Cornelissen, een 31-jarige makelaarsvrouw uit Aerdenhout voor wie emancipatie een vies woord is, heeft alles wat haar hartje begeert: een ambitieuze echtgenoot, een mooi huis en geld in overvloed. Haar leven verandert drastisch wanneer haar man Harry besluit dat het tijd is voor een kind. Lea stemt toe, op voorwaarde dat hij haar elke avond zal nemen. Lea's lesbische vroedvrouw Machteld heeft de aanstaande moeder een thuisbevalling aangepraat, maar de weeën zetten niet door en na urenlang modderen moet Lea alsnog naar het ziekenhuis. De baby wordt langs de 'natuurlijke' weg gehaald - via schaar, pomp en tangen.

Iedereen in Lea's omgeving is in de - roze - wolken, behalve Lea zelf. Ze ontspoort volledig, wordt opgenomen in een kliniek en belandt uiteindelijk op de sofa van jetset-shrink Beau van Kooten. Hij probeert haar ervan te overtuigen dat de tragische dood van haar vader - toen Lea dertien jaar was - de oorzaak is van haar huidige crisis...

'Van Royen is op haar best in de waanzin' Trouw

'Heleen is geen flierefluitende ster, maar een cultuurcriticus. Ze verdient een AKO- of Libris Literatuurprijs' Arjan Peters, de Volkskrant

Heleen van Royen (1965) debuteerde in 2000 met De gelukkige huisvrouw, waarvan meer dan 500.000 exemplaren werden verkocht. Er werden twee lovend ontvangen theaterstukken van gemaakt en de verfilming in 2010 trok meer dan een half miljoen bioscoopbezoekers.

Pockets literaire fictie
Moeilijk lezen
Literaire fictie algemeen
HvR
01 januari 2000
02 mei 2013

Reacties op: De gelukkige huisvrouw