De goede dood

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Franz Czekalski, een jonge arts, vindt een baan in het provinciestadje Houweningen. Hij verhuist erheen met zijn dementerende vader, voor wie hij in z'n eentje zorgt. Zijn vader was, naast wereldberoemd operazanger, ook pionier van de Broederbond; een fascistische beweging van het eerste uur. Iets waar de inwoners van Houweningen respect voor hebben want in dit stadje zijn bruinhemden al jaren aan de macht. Toch informeren ze soms beleefd, soms licht dwingend waarom Franz voor zijn vader blijft zorgen. Hier zijn toch oplossingen voor? In Houweningen worden andersdenkenden en onrendabelen geïnterneerd of geëuthanaseerd. Wanneer Franz door de burgemeester wordt gevraagd een commissie voor te zitten die de feestelijkheden coördineert van een door dwangarbeiders aangelegde dijk, raakt hij verwikkeld in een machtsstrijd. Als hij dan ook nog eens verliefd wordt op zijn buurvrouw Meeke die een relatie heeft met de machtigste man van het dorp, lijken de verhoudingen niet gecompliceerder te kunnen. Tot een van de dwangarbeiders, zoon van de burgemeester en halfbroer van Meeke, uit het kamp ontsnapt en Franz vraagt hem onderduik te bieden. Franz moet beslissen: aan welke kant van de geschiedenis wil hij staan? De goede dood is een meeslepende, schrijnende, subtiel geestige en intense roman. +

Podium Uitgeverij
09 november 2021