De grote boodschap

Geproduceerd achter gesloten deuren, discreet vermeden als onderwerp of in ieder geval bedolven onder eufemismen: menselijke uitwerpselen zijn heel gewoon, maar we praten er liever niet over. Toch verscheen Prins Willem-Alexander in het journaal om de noodklok te luiden: menselijk afval is een van de grootste bedreigingen van onze gezondheid. Wereldwijd hebben 2,5 miljard mensen geen sanitaire voorzieningen en jaarlijks sterven bijna 2 miljoen mensen aan diarree door gebrek aan een toilet, schoon drinkwater en persoonlijke hygiene. Journaliste Rose George reisde de afgelopen twee jaar langs verouderde rioolsystemen van grote steden als Parijs, Londen en New York naar de Indiase sloppenwijken waar 60.000 mensen 10 toiletten moeten delen. Onderweg legt ze bezoeken af aan de mogelijke redders van deze catastrofe: Chinese fabrikanten die uit uitwerpselen biogas weten te produceren, of de organisaties die zich toeleggen op verbetering van sanitaire voorzieningen. Met vlijmscherpe humor en bevlogenheid weet Rose George zowel scherts als ernst te brengen in haar verhaal over een onderwerp dat we liever vermijden, maar dat een zaak blijkt op leven en dood.

Is De grote boodschap het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De grote boodschap