Bloed

Rose George
Bloed
Een biografie

In Bloed. Een biografie brengt de alom geprezen Britse journalist Rose George de fascinerende wereld van ons bloed in kaart. Afhankelijk of je een man bent of een vrouw, stroomt er op dit moment zo’n 4,5 of 5,5 liter bloed door je aderen. Bloed is een wervelend boek waarin populaire wetenschap, memoires, politiek essay, cultuurgeschiedenis en reisverslag op een verbluffende wijze hand in hand gaan.

George laat de lezer kennismaken met de wonderlijkste figuren – van een eigenzinnige kweker van bloedzuigers tot een Indiase producent van betaalbaar maandverband –, maar gaat ook pijnlijke en ontluisterende confrontaties met bijvoorbeeld met hiv besmette jongeren in Zuid-Afrika en frauduleuze handelaren in bloedplasma niet uit de weg. Onbetwiste held van Bloed is Oxford-hoogleraar Janet Vaughan, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Londen de eerste bloedbanken op basis van vrijwillige donaties opzette, en aan wie ook Nederland zijn uitstekende systeem van vrijwillige bloeddonatie te danken heeft.

Is Bloed het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Bloed