De hemelrat

Edward, werkstudent in het laboratorium van een ziekenhuis, doet iets wat er streng verbonden is: hij smokkelt een proefdiertje mee naar huis, een zwarte rat in een kooitje. In de tram op weg naar huis komt er een meisje naast hem zitten dat belangstellend vraagt wat hij in die kooi heeft. Van Edwards studie komt niet veel terecht. Hij voelt zich verloren in de stad waar hij woont, en de liefde die hij nergens kwijt kan, richt hij op de rat – en op het meisje, dat vaak in het ziekenhuis komt en van wie hij steeds meer wil weten. Komt zij telkens op ziekenbezoek of is ze zelf patiënte? En als ze op ziekenbezoek komt, wie bezoekt ze dan zo vaak? En waarom staat ze tenslotte bij hem voor de deur?

Ragfijn is het weefsel waarin Jan van Mersbergen zijn hoofdpersonen spint. In een subtiele, suggestieve stijl ontvouwt hij het leven van een gevoelige jongeman en een meisje, die alletwee op zoek zijn. Maar zoeken ze beiden naar hetzelfde?

Cossee
01 januari 2005