De jonge bruid

De jonge bruid

Gelezen 36 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 14 Favoriet 3 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 1 Top25's 1   Topics 0

Begin vorige eeuw, het Italiaanse platteland. In hun villa begint een familie – de Vader, de Moeder, de Dochter, de Oom – elke nieuwe dag met een overvloedig ontbijt dat tot ver in de middag duurt, om samen de opluchting te vieren over het feit dat ze het weer een nacht gered hebben: al generaties lang vinden alle sterfgevallen in de familie plaats tijdens de nachtelijke uren, en levend de ochtend bereiken is een zegen die een feestje verdient.

Op een dag wordt hun ontbijtritueel onderbroken door de plotselinge verschijning van de Jonge Bruid. Ze is gekomen om met de Zoon te trouwen, maar die is in Engeland om de zaken te behartigen van het bloeiende textielbedrijf van de familie. Samen wachten ze op zijn terugkeer, en terwijl maanden voorbijgaan zonder enig teken van de Zoon, wordt de rusteloze Jonge Bruid steeds dieper in de mysterieuze geschiedenis en gewoonten van de Familie gezogen. Alles lijkt bijeen te komen in het wachten op de Zoon, en tijdens dat wachten proberen alle personages verlossing te vinden.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
27 augustus 2015

Lezerswaarderingen

Artikelen over De jonge bruid

Meer artikelen

Andere media

Volkskrant:

Hebban recensie

Van buitensporige zinnen tot verfijnde kwinkslagen

door Mirjam Burger op 08-12-2015

Een welgestelde familie op het Italiaanse platteland, begin 1900, zit gevangen in nogal absurde tradities. Het starre patroon wordt danig opgeschud door de komst van de vijftienjarige Jonge Bruid, de aanstaande van de Zoon. De Zoon verblijft echter op dat moment op het Eiland voor familiezaken. Hij wordt op de hoogte gesteld van de komst van zijn bruid, waarna hij de ene na de andere bizarre...