De kat en de generaal

Rank 1087 Gelezen 272 Aan het lezen 33 Wil ik lezen 437 Favoriet 22 Recensies 22
Literatuur & Romans Artikelen 5 Lijsten 2 Spots 20 Top25's 5 Topics 1
Vergeet de moraal, Alexander, vergeet haar. Vergeet Dostojevski en vergeet elke fabel met aan het einde altijd het zegevierende goede. Dat is allemaal onzin. Zo gaat het niet. Althans niet bij ons. Berlijn, 2016: Een Russische oligarch, Alexander Orlow, die ‘de Generaal’ wordt genoemd, is samen met zijn negentienjarige dochter Ada een nieuw leven begonnen in Berlijn. Maar met haar groeiende aantal vragen over zijn verleden en de Tsjetsjeense oorlog komen de herinneringen bij hem terug. Tsjetsjenië, 1995: Noera is zeventien wanneer een Russische legereenheid in de buurt neerstrijkt. Met het uitbreken van de eerste Tsjetsjeense oorlog versplintert haar droom om de benauwdheid van haar geboortedorp te kunnen ontvluchten. Berlijn, 2016: Alexander Orlow beseft dat het verleden hem zal blij-ven achtervolgen en dat het tijd is voor de afrekening. Maar daar heeft hij ‘de Kat’ voor nodig, een koppige actrice van Georgische afkomst… In De kat en de generaal brengt Haratischwili de afgronden in beeld die tussen de brokstukken van een Sovjetrijk in verval zijn ontstaan. Een psychologisch zeer geladen schuld-en-boeteroman over oorlog tussen landen en oorlog in de hoofden en harten.

Elly Schippers Jantsje Post
Meridiaan Uitgevers
20 september 2019
20 september 2020

2 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: De kat en de generaal