Het achtste leven (voor Brilka)

1967

Rank 184 Gelezen 2204 Aan het lezen 227 Wil ik lezen 1696 Favoriet 562 Recensies 132
Literatuur & Romans Artikelen 22 Lijsten 19 Spots 107 Hebban 1000 6   Topics 0   Leesclub

Een monumentaal, Tolstojesk familie-epos dat zes generaties omspant tussen 1900 en nu. Acht levens van één Georgische familie, beginnend in een kleine stad tussen Georgië en Azerbeidzjan, waar een getalenteerde chocolatier zijn dochters grootbrengt en en passant een recept bedenkt voor een verrukkelijke chocoladedrank met gevaarlijke krachten. Het brengt hem rijkdom en aanzien, maar dat betekent in die tijd ook al spoedig een gevaar.

Niza is de achterkleindochter van Stasia, een van de dochters van de chocolatier. Zij woont in Berlijn en vertelt op meeslepende wijze, maar ook met veel ironie en humor, de dramatische geschiedenis van haar familie en die van de ‘rode’ twintigste eeuw – een cruciale periode in de Europese geschiedenis – met de opkomst en ondergang van de Sovjet-Unie, het wegvallen van het IJzeren Gordijn en de perestrojka.

Oorspronkelijke titel
Das achte Leben (für Brilka)
Elly Schippers
Atlas Contact
23 december 2016
04 februari 2019

VictorDLV Hebban Recensent

Liefde, wreedheid en chocolademelk in 20e-eeuws Georgië

door: VictorDLV 9 reacties 11 likes

"Terwijl honderdduizenden arbeiders staakten, de Tsjeka (voorloper van de KGB) arresterend en schietend rondging, zaten [de Georgische Stasia en haar tante], in de waan dat de gruwelen aan hen voorbij zouden gaan, thee te drinken en patience te spelen." De 17-jarige Georgische Stasia ontkomt niet...

Reacties op: Het achtste leven (voor Brilka)