De Keuze

De keuze is gebaseerd op het opmerkelijke, waargebeurde levensverhaal van de Turkse familie Dumlugöl. Fahrettin groeide op in een groot en arm gezin in Sarikamis, een guur bergdorp in het noordoosten van Anatolië, Safiye in het mooie stadje Manisa in het westen. Het is maar één verschil tussen twee mensen die verder heel weinig met elkaar gemeen hebben.
Los van elkaar komen ze terecht in Izmir, waar Fahrettin als schoenmaker en Safiye in de fabriek werkt. In bizarre omstandigheden kruisen hun wegen elkaar en lopen ze samen van huis weg. In 1951 trouwen ze. Gaandeweg verslechtert de Turkse economie. In 1963 komt Fahrettin naar Limburg en gaat aan de slag in de mijn van Houthalen. Enkele maanden later volgt Safiye met de twee kinderen.

De Dumlugöls zijn in heel wat opzichten atypisch voor de Turkse ‘gastarbeiders’ die in die tijd naar ons land kwamen. Het was nl. niet gebruikelijk dat vrouw en kinderen de man achternakwamen. Veel Turken waren alleen hier, wilden vijf jaar werken, geld sparen en dan terugkeren.
Safiye wilde ook werken, maar als vrouw van een gastarbeider mocht ze dat hier wettelijk niet. Uiteindelijk ging ze met een Griekse vrouw dagelijks op en af naar de Schokoladenfabrik Trumpf in Aken. En helemaal ongewoon: tien jaar later besloten ze voorgoed hier te blijven. Ze kochten een lap grond en bouwden een huis. Hun kinderen gingen naar katholieke scholen, studeerden verder en werkten zich op.
Het geeft een indruk van de gedrevenheid van deze mensen, die land en familie achterlieten op zoek naar een beter leven en een hoopvollere toekomst.

De keuze is een persoonlijk verhaal dat tegelijk een treffend beeld schetst van de ‘geschiedenis’ van veel inwijkelingen en een unieke inkijk geeft in de migratie- en mijngeschiedenis die de mijngemeenten kenmerkt. Het geeft niet alleen hun boeiende en woelige levensloop weer, maar is ook een mooi voorbeeld van een geslaagd integratieproces. Hiermee biedt het verhaal een stem aan al die mensen die zich met succes aan de nieuwe cultuur hebben aangepast, een gegeven dat in het huidige klimaat van veralgemening en polarisatie ook wel mag worden belicht.
Ten slotte is het wellicht uniek dat de auteur iemand van ‘hier’ is, die het verhaal vanuit hun perspectief vertelt.

Is De Keuze het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De Keuze