De kleine Toni Morrison

De kleine Toni Morrison

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
Toni Morrison (18 februari 1931-5 augustus 2019) is de beroemdste vrouwelijke Zwarte schrijver uit de moderne literatuurgeschiedenis. Ze schreef iconische boeken als The Bluest Eye, Song of Solomon en Beloved, en werd in 1993 bekroond met de Nobelprijs voor de Literatuur. Dat haar taal prachtig is, zin voor zin en woord voor woord, daarover is iedereen het volmondig eens. Toch, zo schrijft Neske Beks, ‘ken ik geen schrijver over wiens boeken vaker wordt gezegd dat ze moeilijk zijn’. Inderdaad: Morrison doet geen concessies aan de lezer – maar wanneer je haar leest, écht leest, geeft ze je ongeëvenaard veel. In Morrisons werk is ruimte voor pijn, kracht, humor, warmte, liefde, verdriet, lichtheid, confrontatie en verbondenheid. Beks biedt zowel nieuwe als ervaren Morrisonlezers in dit essay een wegwijzer in haar oeuvre vanuit een Zwart perspectief. Ze introduceert haar leven en werk en laat zien dat Morrison in alles wat ze doet uitnodigt tot zélf kritisch nadenken over taal, structuur, macht, gender, ras, recht en onrecht, Zwart-zijn, de witte blik en de betekenis van orale en geschreven verhalen. Neske Beks brengt de lezer zeer dicht bij de essentie van een Zwart, vrouwelijk schrijverschap – en nodigt uit tot diep (her)lezen van Morrisons uitzonderlijk belangrijke oeuvre. +

Literaire non-fictie algemeen
Atlas Contact