De laatste kinderen van Tokyo

De laatste kinderen van Tokyo

Gelezen 16 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 25 Favoriet 1 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2   Topics 0
Yoshiro is een van de vele bejaarden in Japan die alsmaar ouder worden. Mannen en vrouwen die zich de tijd nog kunnen herinneren van voor de verschrikkelijke ramp. De ramp die de lucht en de zee vergiftigde, en die de jongere generaties steeds zwakker maakt. Zoals zijn geliefde, fragiele achterkleinkind Mumei. Hij zal mogelijk nooit volwassen worden. Elke dag vraagt het in leven houden van Mumei al Yoshiro’s scherpzinnigheid en vindingrijkheid. Ondertussen werkt een geheime organisatie aan een vermetel plan om een oplossing te vinden. Speelt Mumei een sleutelrol bij de redding van de laatste kinderen van Tokyo?
Deze satirische en hoopvolle roman over de toekomst van de mensheid is even briljant als vervreemdend en laat ons nadenken over waar we met deze wereld naartoe gaan.
Korte verhalen , Literatuur & Romans

Hebban recensie

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Een surrealistische omkering

door Anne Oerlemans op 08-01-2020

Yoko Tawada (1960) werd in Tokyo geboren en verhuisde op 22-jarige leeftijd naar Duitsland. Ze schrijft zowel in het Japans als in het Duits en heeft voor haar werk verschillende literaire prijzen ontvangen. De laatste kinderen van Tokyo is haar meest recente roman die vanuit het Japans door Luk van Haute naar het Nederlands vertaald werd. De roman verscheen in 2019 bij uitgeverij Signatuur.

...

Lezersrecensies (1)

De laatsten der Mohikanen

door: Roosje de Vries 1 like
De laatsten der Mohikanen ‘De rivier was als een bundel zilveren linten.’ (2019: 6) Nauwelijks *spoilers*. Yoshiro is de overgrootvader van de jongen Mumei, voor wie hij zorgt met een toewijding die zijn weerga niet kent. Maar er is iets vreemds aan de hand tussen deze twee Japanse mannen,...