De lichtwachters

Rank 1123 Gelezen 5 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 98 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Topics 1

'Heel bijzonder. Op iedere pagina voel je de donkere, machtige aanwezigheid van de zee.' Raynor Winn, auteur van Het zoutpad
Cornwall, oudejaarsavond 1972: een boot legt aan bij de vuurtoren om de drie lichtwachters af te lossen. Maar de toegangsdeur is afgesloten en de toren blijkt leeg. Een tafel is gedekt voor een niet-genuttigde maaltijd. Het logboek van de eerste wachter beschrijft een storm die rond de toren raast - maar de lucht is de hele week helder geweest. De klokken staan allemaal stil op 8:45. De wachters worden nooit gevonden.
Twintig jaar later krijgen hun vrouwen bezoek van een schrijver, die vastbesloten is de waarheid achter de vermissing te achterhalen. Wisselend tussen de verhalen van de vrouwen en het perspectief van de wachters tijdens hun laatste weken in de vuurtoren, komen lang verborgen geheimen aan het licht. De lichtwachters is een adembenemende roman over obsessie en isolatie, werkelijkheid en illusie.

Nieuw Amsterdam
18 mei 2021