Demuzeenhetmeisje

De muze en het meisje

Gelezen 49 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 29 Favoriet 5 Recensies 16
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 5 Spots 2   Topics 0   Leesclub

Een fenomenaal debuut en een zinnelijke ode aan het menselijk lichaam!

Mila verlangt het absolute. Het eeuwige. Ze zoekt een manier om nooit vergeten te worden. Als jong meisje staat ze in een museum oog in oog met een wulpse Venus. Prompt neemt ze zich voor om ook de muze van een kunstenaar te worden. Ze vertrouwt zich toe aan de scheppende gedachten van een ander, en aan de handen van het lot.
Naakt poseert ze urenlang voor kunststudenten, die kijken maar haar niet zien. Ze observeren. Voor hen ligt geen jonge vrouw, maar een opdracht. Een fruitschaal voor gevorderden. Tot een schilder haar uit de anonimiteit verheft. De twee worden verliefd. Op elkaar, en op het beeld dat ze van elkaar koesteren.
Maar hoe geef je je écht bloot? Hoe verhoud je je tot de ander en tot je eigen verhaal? Terwijl Mila haar lichaam en ziel tevergeefs in de juiste vorm probeert te dwingen, begrijpt ze dat haar zingeving in haar eigen handen ligt. Ze zal van lijdend voorwerp tot onderwerp moeten transformeren.

Katrijn Van Bouwel (1981) is auteur en improvisatieactrice. Ze leest, presenteert en grapt al tien jaar op het podium en is regelmatig te zien op de Vlaamse televisie. In een even vergeefse als verbeten poging zowel het leven als de dood te ontleden, studeerde ze wijsbegeerte, communicatiewetenschappen en taxidermie. Naast de publicatie van haar columns en artikels is er nu haar debuutroman.
De muze en het meisje is een onvergankelijke, zintuiglijke ode aan het menselijk lichaam, aan de liefde en aan de eeuwigheid, en een pleister voor de roestige kwetsuren van het leven.

Prometheus
14 oktober 2016
14 oktober 2016

Sigried Hebban Recensent

Dramatische en gevoelige reflectie over onsterfelijkheid

door: Sigried 2 reacties

Katrijn Van Bouwel (1981) is in Vlaanderen geen onbekende. Ze is een actieve en populaire twitteraar, schrijft columns en is ook gekend van improvisatie- en komedie-optredens. Wat in de verscheidenheid van haar activiteiten steeds opvalt is haar prettig gestoorde humor en speelse sensualiteit. Wie...

Reacties op: De muze en het meisje