De ondergrondse spoorweg

Rank 431 Gelezen 1126 Aan het lezen 63 Wil ik lezen 457 Favoriet 71 Recensies 37
Literatuur & Romans Artikelen 7 Newsroom 4 Lijsten 7 Spots 15 Hebban 1000 220   Topics 0

Van een van de meest ambitieuze, baanbrekende schrijvers van dit moment is er nu De ondergrondse spoorweg, een alternatieve geschiedenis van de slavernij in Amerika, en een beheerste, doch woedende allegorie van de black struggle.

Cora is slavin op een katoenplantage in Georgia. Haar helse leven staat op het punt om nog erger te worden: de wrede eigenaar heeft zijn oog op haar laten vallen. Ze besluit om te vluchten, en met hulp van de Ondergrondse Spoorweg (een clandestien netwerk van antislavernijactivisten) begint ze een lange, huiveringwekkende reis door de zuidelijke staten van Amerika richting het vrije Noorden, met de slavenpatrouille op haar hielen. Tot zover een verhaal zoals 12 jaar slaaf. Maar in het universum van Colson Whitehead is de ‘ondergrondse spoorweg’ letterlijk een tunnelstelsel dwars door Amerika heen, en leest Cora’s reis als een macabere Alice in Wonderland. In alle zuidelijke staten die ze aandoet wordt Cora geconfronteerd met nóg groteskere vormen van racisme en terreur.

Oorspronkelijke titel
The Underground Railroad
Harm Damsma Niek Miedema
Atlas Contact
21 december 2016
01 maart 2018

Geertje Otten Hebban Recensent

Nergens naartoe, alleen maar ergens vandaan

door: Geertje Otten 1 reactie 3 likes

Rond 1800 schaften steeds meer noordelijke staten de slavernij af en sloten mensen zich aan bij het abolitionisme, een beweging die zich inzette voor afschaffing van de slavernij. Ze hielpen gevluchte slaven met behulp van hun ‘Ondergrondse Spoorweg’: een systeem van smokkelroutes met...

Reacties op: De ondergrondse spoorweg