De ongrijpbare macht

De ongrijpbare macht

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Het wezen van de politiek ligt in de strijd om de macht. Rechts versus links, Nederlandstaligen versus Franstaligen, arbeiders versus patroons, … Wie het relaas van de Belgische politieke geschiedenis leest, stelt vast dat macht in een verdeelde samenleving over vele handen verspreid zit. Dat remt snelle hervormingen af, maar het houdt ook groepen en machtscentra in evenwicht. Macht in politiek België is vaak ongrijpbaar, maar daarom niet onbegrijpelijk.

In dit boek volg je de evolutie van het politieke machtsspel in België. Het is een beknopt overzicht dat je inzicht geeft in de grote ontwikkelingslijnen en de belangrijkste scharniermomenten van de Belgische politiek. Het boek start in 1830 en schetst de fundamentele evoluties van het politieke bestel tijdens de negentiende eeuw, over de schok van de beide wereldoorlogen. Het eindigt bij de recente periode, waarin je Vlaanderen en België niet langer kan beschrijven zonder tegelijk te wijzen op de Europese context.
Geschiedenis & Politiek
ACCO UITGEVERIJ