De ontsnapping

De ontsnapping

De ontsnapping van Joël Rosenberg is een aangrijpende roman over een ontsnapping uit Auschwitz. De oorlogsmachine van de nazi’s walst over Europa. Twee moedige mannen nemen de onmogelijke taak op zich om de wereld te waarschuwen. Jean-Luc Leclerc, hulppredikant in Le Chambon, Zuid-Frankrijk, ervaart aan den lijve hoe het net van de nazi’s zich begint te sluiten. In zijn eigen familie vallen de eerste slachtoffers van het oorlogsgeweld. Op een nacht staan er onbekenden bij hem op de stoep. Het zijn gevluchte Joden die om hulp vragen. De weken erna blijven er mensen komen. Jean-Luc wordt de leider van de vluchtelingenopvang, zijn dorpje een veilige haven voor duizenden ontheemden. Maar dan gaat het mis, dramatisch mis. Jean-Luc wordt gedeporteerd naar Auschwitz. Samen met Jacob Weisz, een Joodse verzetsman die in Auschwitz belandde na een sabotagepoging, besluit Jean-Luc alles op alles te zetten om te ontsnappen en het Westen te bereiken. Koste wat kost moeten de ogen van de geallieerden geopend worden voor de gruwelijke waarheid van wat zich in Polen afspeelt, voordat het fascisme heel Europa in zijn greep krijgt. Het lot van miljoenen mensen staat op het spel.

‘Dit is Rosenbergs meest aangrijpende roman.’ Publishers Weekly

KokBoekencentrum Fictie