De papaclausule

De papaclausule

Gelezen 7 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 39 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 2   Topics 0

Een vader keert voor een verblijf van tien dagen terug naar Zweden om zijn volwassen kinderen op te zoeken die hij ooit in de steek liet. Zijn dochter is zwanger van een foute man, zijn neurotische zoon heeft kinderen gekregen en wil dat zijn vader, die nu opa is, voor zichzelf zorgt en niet in alles op zijn zoon leunt. Er moet opnieuw onderhandeld worden over de ‘papaclausule’. Maar kan dat? Niet zonder strijd. Jonas Hassen Khemiri’s nieuwe roman gaat over familiegeheimen en bloedbanden, over stoeptegels en dinosaurussen, over liefde en beschaamd vertrouwen. En over de uitdaging om ondanks alles een familie te blijven. Over De papaclausule: ‘De papaclausule is Khemiri’s beste roman tot nu toe en tegelijk een van de literaire hoogtepunten van dit jaar!’ – Expressen ‘Khemiri’s roman is een aanklacht tegen, een bevrijding van en een ode aan het gezinsleven met al zijn bezoekingen. Een subtiel en teder boek dat heel dichtbij komt, vol empathie en humor.’ – Svenska Dagbladet Over Alles wat ik me niet herinner: ‘Een prachtig en mysterieus boek. Leest als een journalistiek of crimineel onderzoek, waarbij iedere zin siddert van Khemiri’s betoverende stijl.’ – Herman Koch ‘Khemiri zet hoop en desillusie, realisme en verbeelding tegenover elkaar. Juist zijn speelse vertelwijze maakt het boek sprankelend en spannend.’ – de Volkskrant ‘Een authentieke poging om zin te vinden in een versplinterde wereld.’ – Trouw ‘Knap en spannend geschreven.’ – NRC Handelsblad

Nijgh & Van Ditmar
28 mei 2019

Lezerswaarderingen

Artikelen over De papaclausule

Meer artikelen

Door lezers

Literatuur uit het hoge Noorden / De papaclausule - Jonas Hassen Khemiri
09 juni 2019
Literatuur uit het hoge Noorden / Welke romans heeft de zomer voor ons in petto?
03 april 2019 5 reacties
  Meer artikelen van lezers

Lees verder

Hebban recensie

Marvin O. Hebban Recensent

Een allesbehalve alledaags boek over alledaagse dingen

door Marvin O. op 20-06-2019

Een vader die ook opa is, een zoon die ook vader is, een dochter die ook moeder is, dat zijn de drie spilfiguren waarrond De papaclausule draait, en zo worden ze ook doorheen het boek genoemd. Voornamen krijgen ze niet. De eerste is de vader van de andere twee en hij woont in Italië. Af en toe reist hij af naar Zweden om zijn kinderen op te zoeken. Als hij vijf maanden en in de twintig dagen...