De partituur voor De Toverfluit

Gelezen 20 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 13 Favoriet 0 Recensies 18
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 7   Topics 0   Leesclub

De partituur voor De toverfluit is een subtiele en gedetailleerde roman over een uit nood ontstane subcultuur: die van de migranten van de Balkan in Wenen. De hoofdpersoon Ferdinand Konjic, een opmerkzame en gevoelige fluitist die uit Sarajevo is gevlucht, is in al zijn ongewoonheid ook maar een gewone migrant. Net als vele van zijn lotgenoten moet hij genoegen nemen met een simpel baantje, krijgt hij zijn dagelijkse portie vreemdelingenhaat te verduren en lukt het hem niet, zijn vele pogingen ten spijt, om geaccepteerd, laat staan geliefd te worden.

Ferdinand denkt teveel en te afwijkend; zelfs zijn landgenoten in Wenen vinden hem vreemd omdat de sporen van de oorlog in zijn leven alsmaar dieper lijken te worden naarmate de tijd verstrijkt. Zijn herinneringen aan zijn zus Fatima, die hij in de oorlog kwijt is geraakt, komen steeds vaker terug. Zal de ontmoeting met Reverend, de handige Amerikaanse musicus en evangelist, een nieuwe wending in Ferdinands leven brengen?

KLIN
19 september 2017