De patroonzoekers

‘Op grond van uitgebreid onderzoek stelt Baron-Cohen dat de meesten van ons de wereld op een geheel eigen manier waarnemen. Sommigen richten zich op mensen, anderen op dingen. De auteur toont overtuigend aan dat de tweede soort – de patroonzoeker – aan de basis staat van de moderne menselijke beschaving.’ – Frans de Waal

‘Dit boek werpt licht op een van de meest kenmerkende eigenschappen van de mensheid, viert de menselijke cognitieve diversiteit, en is rijk aan empathie en psychologisch inzicht.’ – Steven Pinker

Waarom kunnen alleen mensen dingen uitvinden? In dit boek komt Simon Baron-Cohen met een gedurfd nieuw antwoord: omdat we patronen kunnen herkennen, in het bijzonder als-en-dan-patronen. En hij betoogt dat de genen voor dit unieke vermogen overlappen met de genen voor autisme.

Baron-Cohen laat zien hoe ons unieke vermogen om dingen uit te vinden de menselijke vooruitgang al 70.000 jaar aanstuurt – van het eerste muziekinstrument tot de agrarische, industriële en digitale revoluties. Door dit vermogen te koppelen aan een aandoening die zo vaak verkeerd begrepen wordt, daagt De patroonzoekers ons uit om anders te denken over mensen die anders denken.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen