De rechtbank een schouwtoneel

Rank 9325 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De correctionele rechtbank vanop de eerste rij Is justitie racistisch? Hoe stabiel zijn 'waarheid' en 'rechtvaardigheid'? Wanneer wordt recht krom? Om zich voor te bereiden op de voorstelling Tribuna(a)l zat dramaturg en auteur Karel Vanhaesebrouck tientallen zittingen bij in de Belgische correctionele rechtbanken. Daar werd hij niet geconfronteerd met grote gemediatiseerde processen, maar met politiegeweld, armoedegerelateerde kleine criminaliteit of drugszaken. Processen die de alledaagse miserie, maar vooral de diepgewortelde sociale problemen blootleggen die het juridische systeem bepalen. De rechtbank een schouwtoneel is van die onderdompeling de neerslag. Aan de hand van transcripties uit Tribuna(a)l toont het de ongelijke verhoudingen en misverstanden die het juridische theater kenmerken. Elk verhaal wordt geanalyseerd door ervaren justitiespecialisten. Die kritische blik draagt bij aan de dubbele functie van De rechtbank een schouwtoneel: diverse wetenschappelijke disciplines voeden met empirisch materiaal, maar ook bijdragen aan het maatschappelijke debat.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Lannoo Campus
03 maart 2015
03 maart 2015

Reacties op: De rechtbank een schouwtoneel