De revolutie

Het spannende vervolg op ‘Raak me niet aan! - Noli me tangere’
Met Raak me niet aan! schreef José Rizal dé grote roman van de Filipijnen. Een fel-realistische beschrijving van het leven in de Filipijnen onder de Spaanse heerschappij, in een tijd van misbruik, hebzucht, wrede onderdrukking, martelingen en executies.

In De revolutie gaat het verhaal verder, dertien jaar later. Sommige hoofdpersonen komen terug, waaronder de held Ibarra. Niet meer als de romantische, hoopvolle idealist van voorheen, maar als een cynische nihilist, uit op wraak.
Elke poging tot hervorming is gedoemd te mislukken en elk protest wordt bestraft. Maar zelfs aan het stoïcijnse geduld komt een eind ... Wanneer komt het moment dat gewelddadig verzet is gerechtvaardigd?
Een aangrijpende sociale roman, vol wrange humor. Maar ook een vurig politiek en maatschappelijk statement, over nationale identiteit, religie en fundamentele mensenrechten.
Waar Raak me niet aan! een aanklacht was tegen misstanden van de kerk op het platteland en een roep om hervormingen, is De revolutie een laatste, vreselijke waarschuwing en een oproep aan de jeugd.
José Rizal (1861-1896), nationale held van de Filipijnen, heeft met zijn boeken grote invloed gehad op de onafhankelijkheidsstrijd. Vanwege zijn aanklacht tegen het kolonialisme werd hij geëxecuteerd. Twee jaar na zijn dood viel het Spaanse bewind.

Is De revolutie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De revolutie