omslag Robert Walser De Tanners

De Tanners

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 33 Favoriet 1 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 1   Topics 0
Het gezin Tanner bestaat uit drie broers en een zus - Simon, Kaspar, Klaus en Hedwig. Rond hun omzwervingen, ontmoetingen, ruzies, verhoudingen, banen en gebrek aan banen weeft Walser zijn luchtige, vreemde en heerlijk heldere verhaal.
De held van het boek, Simon Tanner, is bezeten van een bandeloze vrijheidsdrang en bekijkt de wereld en de mensen totaal onbevangen, niet met een ' verwend, verstopt hoofd'. Dat brengt hem in de vreemdste conflicten met de wereld van de conventie, met de aangepasten, de door carrière en concurrentie gecompromitteerden. Door zijn argeloosheid confronteert hij hen met wat zij verloren hebben: fantasie, humor, gezond verstand en materiële onkreukbaarheid.

Machteld Bokhove
Uitgeverij Koppernik BV
17 januari 2020
30 januari 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Arenda

Een hermetisch en autobiografisch verhaal

door: Nathalie B1 8 reacties 3 likes

De Tanners van de Duitstalige Zwitserse schrijver Robert Walser (1878 – 1956) is een sterk autobiografisch getinte roman. Dit leren we uit het nawoord van vertaalster Machteld Bokhove op het einde van het boek. Robert Walser had zelf een broer en een zus die model staan voor de broer Kaspar en de...

Reacties op: De Tanners