De teerling is geworpen

Rank 4939 Gelezen 182 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 18 Favoriet 5 Recensies 2
Literatuur & Romans Spots 4 Hebban 1000 996   Topics 0

Sartre laat zijn filosofisch licht schijnen over de thema’s vrijheid, dood en liefde

Is het werkelijk mogelijk om helemaal opnieuw te beginnen? Of is de teerling al geworpen en is ons levenslot bepaald door onze daden en onze omstandigheden?

Sartre schreef rond dit thema een ontroerende allegorie, waarin Pierre en Eva, die door hun natuur en karakter voor elkaar voorbestemd hadden kunnen zijn, elkaar pas na hun beider dood ontmoeten. Pierre en Eva worden verliefd, en de administratie van het Hiernamaals geeft ze een kans om als geliefden terug te keren naar het rijk der levenden. Als zij gedurende een etmaal kunnen bewijzen dat hun liefde tegen alle hindernissen bestand is, mogen ze blijven leven.

De belemmeringen zijn talrijk: Eva is vergiftigd door haar man André, die een affaire heeft met Eva’s zus Lucette. Eva moet Lucette ervan overtuigen dat André een slecht mens is. Pierre moet de revolutie die hij zelf ontketende om de regent van de troon te stoten zien te verhinderen. Doordat zowel Eva als Pierre nog wat zaken uit het verleden moet rechtzetten, wordt het samenleven onmogelijk. Daardoor is hun lot beslist, en moeten beiden terugkeren naar de dood.

De pers over het werk van Sartre

‘Pittig proza.’ de Volkskrant

‘Bewonderenswaardig en krankzinnig.’ Julian Barnes

Walging is een betoverend boek, het laat de lezer niet los. Elke scène boeit, elke zin is raak, elk personage maakt indruk.’ Trouw

Fictie overig algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
03 augustus 2017
16 augustus 2017
9789029092005 , 9789402309270 , 9789029092005

Reacties op: De teerling is geworpen