De tempelwachters

Junior Artikelen 1   Topics 0

Een van de hoogtepunten van het nieuwe Rijksmuseum is een paar Japanse tempelwachters. Deze meer dan levensgrote houten beelden uit de 14de eeuw stonden oorspronkelijk in de tempel Iwayaji in het westen van Japan. Dit rijk geïllustreerde boek verschijnt tegelijkertijd in het Nederlands en Engels, en maakt speels gebruik van Japanse prenten en originele tekeningen om een verhaal te spinnen rond deze bijzondere figuren, waarmee belangstelling voor Japanse kunst en cultuur wordt gewekt. Shiro woont met zijn moeder in een dorpje onder de vlag van het kasteel van Heer Amago, bedreigd door de naburige Enya clan. Hij droomt ervan een samoerai te worden, maar hij vindt geen aansluiting bij de andere kinderen en voelt zich eenzaam en bedroefd. Zijn hart springt op als hij hoort van wachters die door de Keizer worden gestuurd om de tempel te beschermen en hij beklimt samen met de rest van het dorp de berg om ze te begroeten. Tot zijn ontzetting zijn het beelden, niet de echte mannen die hij zich had voorgesteld. De dorpelingen zijn geschokt door het vreemde uiterlijk van de wachters en blijven bij de tempel weg. Alleen Shiro durft. Hij wil meer te weten komen over de houten mannen. En wie had gedacht dat als de Enya de aanval inzetten, de wachters niet alleen de toekomst van Shiro, maar ook die van de hele provincie in handen hebben? De illustraties zijn geïnspireerd op de Japanse houtsnijkunst. De twee tempelwachters, die te zien zijn in het Azië Paviljoen in het Rijksmuseum, zijn ooit gemaakt voor de Iwayaji Tempel, net buiten het dorp Yokata in Japan. Ze stammen waarschijnlijk uit de 14de eeuw. Dit bijzondere boek met prachtige illustraties verschijnt tegelijkertijd in het Nederlands en in het Engels.

Kind & Jeugd , Jeugd & Kind (non-fictie)
Non-fictie kinderboeken (<12 jaar)
Illustraties
Harriet Impey