De melancholie van het graf

De Franse historicus Chateaubriand is de historicus van het christendom. In zijn monumentale boek Le Génie du christianisme uit 1802 geeft hij zijn meeslepende bespiegeling van de invloed van het christendom op de wereldgeschiedenis. Een van de mooiste passages uit het werk gaat over de melancholie van het graf. Chateaubriand-kenner en bewonderaar Martin Ros koos de belangrijkste fragmenten uit het werk van de Franse meester en verzorgde een uitgebreide inleiding. Dit levert een schitterend boek op: ‘Het heiligdom verzinkt, gelijk het hol der oude Sibylle, en terwijl het metaal zich boven onze hoofden met gedruis laat horen, nemen de onderaardse gewelven des doods, onder onze voeten, diep stilzwijgen in acht.’

Is De melancholie van het graf het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De melancholie van het graf