De tussenzus

Rank 3528 Gelezen 53 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 105 Favoriet 2 Recensies 24
Literatuur & Romans Artikelen 7 Spots 3   Topics 0
De negentienjarige Tommie Boezerman is verlaten. Moeder is dood, vader, een parlementariër, is alleen bereikbaar via zijn persoonlijke assistent. Tommie woont zonder enig ouderlijk toezicht met zijn stiefzusje Cleo in een groot en comfortabel huis. Zij is het vrijgevochten type, begaan met het milieu, bijdehand en gefascineerd door wapens. Samen voorzien ze hun omgeving van snijdend en geestig commentaar.
De tussenzus is een roman over twee onthechte jonge mensen die tot elkaar veroordeeld zijn, maar steeds verder van elkaar verwijderd raken. Ze klampen zich aan elkaar vast tot de chaos de overhand krijgt en ze de controle verliezen. Kortmann weet in dit ontroerende en geestige debuut een haarscherp beeld te schetsen van een uit elkaar gevallen gezin. Lezers zullen in Tommie een eigentijdse Hamlet herkennen, of een broer, een zoon, zichzelf.

Atlas Contact
17 augustus 2020
18 augustus 2020

Barst de bom?

door: Helena van Dijk 2 likes

De tussenzus is de eerste roman van Vincent Kortmann (1975), die in 2017 de opleiding aan de Schrijversvakschool afrondde. Zijn knap geschreven debuut gaat over de ik-figuur Tommie Boezerman, zoon van 'een vrouw die met enkele strofen een nieuwe wereld kon scheppen en een man die uren aan het woord...

Reacties op: De tussenzus