De uitreis

Volkskrant:

De uitreis

Gelezen 35 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 41 Favoriet 1 Recensies 5
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 1   Topics 0

De uitreis is een reis naar volwassenheid, naar de liefde en de dood. Woolfs eerste roman vermengt satire, zedenschets, bildungsroman en tragedie. Net als in haar latere werk gaat het Woolf om maatschappelijke patronen, keuzes, willekeur en toeval die mensenlevens bepalen. Wat is eigen verantwoordelijkheid? Wat is het noodlot? Hoeveel keuzevrijheid heeft een vrouw in de tijd en de maatschappij waarin ze leeft?
Rachel Vinrace vaart naar Zuid-Amerika, een reis vol ontdekkingen (over zichzelf, anderen en het leven) die tragisch ten einde komt. Ze bevrijdt zichzelf uit de argeloze, beschermde jaren die achter haar liggen en leert het leven, zichzelf en veel verschillende mensen kennen – en de literatuur.
We ontmoeten onderweg mevrouw Dalloway (die later in een eigen roman terugkeert), een pedante geleerde, een liefhebbende tante (die doet denken aan Virginia’s zus Vanessa) en vele kleurrijke personages. Over hen en over Rachels mythische reis lezen we nu eindelijk in het Nederlands.

Athenaeum
10 april 2018
10 april 2018

Een oneindige reis

door: Doortje 2 reacties

In 1915 publiceert Virginia Woolf (1882-1941) haar eerste roman The Voyage Out (De uitreis). Het is een tijd waarin vrouwen nog geen kiesrecht hebben en maatschappelijk gezien achtergesteld worden op mannen. De rol van de vrouw beperkt zich veelal tot de dienstbare echtgenote en moeder, de werkende...

Reacties op: De uitreis