De Unistand

Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
Een speciale brexiteditie met een voorwoord van Joris Luyendijk

Met groot voorspellend vermogen voerde Marten Toonder in De Unistand (1979) de Verenigde Volkeren ten tonele, ook wel de uni genoemd, een internationaal instituut dat wereldwijd streeft naar geluk en gelijkheid, maar verzandt in geruzie. Wanneer door een samenloop van omstandigheden uitgerekend heer Bommel model komt te staan voor alle burgers, komen de Rommeldammers in opstand tegen de bemoeienis van hogerhand – op een manier die doet denken aan de brexit.

Marten Toonder was uitgerust met een buitengewoon fijnzinnig gevoel voor de tijdgeest. Veel van zijn Bommel-verhalen hebben een universele strekking en worden almaar actueler en urgenter.

De Bezige Bij
05 maart 2020
27 februari 2020
9789403190600 , 9789403195308

Herkenbare ironische boodschap, archaïsche stripkunst

door: Nathalie B1

De verhalen met Tom Poes en heer Olivier B. Bommel, creaties van wijlen schrijver en tekenaar Marten Toonder (1912-2005) zijn al lange tijd razend bekend in Nederland. Toonder stichtte tijdens zijn leven zijn eigen Toonder Studio’s, dat eerst gericht was op stripverhalen maar later ook actief werd...

Reacties op: De Unistand