De Veleda-vloek

De Veleda-vloek

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 0
Twee jaar na de grote stadsbrand van Rome, keert de inmiddels drieentwintig jarige Friese priesteres Elfleda in het geheim terug naar de hoofdstad van het Romeinse Rijk. Zij heeft namens de Germaanse zieneres Veleda maar één doel: vrijheid realiseren voor alle noordelijke stammen. Terwijl keizer Nero een langdurige reis door Griekenland maakt, wordt generaal Vespasianus naar Judea gestuurd om de Joodse Opstand neer te slaan. Gaat het Elfleda lukken om haar landgenoten in de Bereden Keizerlijke Lijfwacht tegen Nero op te zetten?

In deze historische roman neemt Chris Houtman de lezer opnieuw mee in de Romeinse geschiedenis. Net als de Britse koningin Boudicca, speelde de Germaanse zieneres Veleda een belangrijke rol in de vrijheidsstrijd tegen Rome. Kinderen van vooraanstaande buitenlandse bondgenoten, zoals de Friezen, werden als gijzelaar naar Rome overgebracht voor een klassieke opvoeding aan het Hof. Volgens de schrijver Tacitus werden van Germaanse stammen vooral de meisjes gevraagd, omdat zij vanwege hun spirituele gaven in Rome hoog in aanzien stonden.
Historische roman (populair)
Karakter Uitgevers B.V.