De verdoemden der oceanen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Thrillers & Spanning   Topics 0
Aan de hand van de authentieke oorlogsbelevenissen van vijf marine-officieren, allen U-boot commandant, schildert Hans Herlin de sfeer onder de toenmalige duikbootbemanningen. Het zijn de verhalen van Gunther Prien die met zijn U 47 in de baai van Scapa Flow de Engelsen de eerste zware slag toebrengt, Peter Zschech die zelfmoord pleegt in de golf van Biscaye, Werner Henke, doodgeschoten tijdens een vluchtpoging uit een Amerikaans krijgsgevangenenkamp, Wolfgang Luth die na vele gevaren overleefd te hebben na de duitse overgave per ongeluk door een eigen wachtpost wordt gedood en ten slotte het verhaal van Heinz Eck die na een proces wegens het mitrailleren van schipbreukelingen op 30 november 1945 uiteindelijk door de geallieerden in Hamburg wordt gefusilleerd. Een vlot geschreven boek dat op een boeiende wijze inzicht verschaft over de levensstijl en mentaliteit van de duitse duikbootbemanningen en hun commandanten. Het ontbreken van enige originele foto's is een gemis. Het boek sluit goed aan bij dat van Lothar Gunther Buchheim, 'De Boot'.