De verloren droom van Pieter Gillis

Ik wil mijn ervaringen aan het papier toevertrouwen. Mijn leven is onlosmakelijk verbonden met mijn dromen over de toekomst van Antwerpen en dus wil ik beschrijven hoe die dromen wortel schoten, hoe ze bloeiden en hoe ze uiteindelijk verdorden.
Aan het woord is Pieter Gillis, stadsgriffier in het Antwerpen van de vroege zestiende eeuw. Een belangrijk vertegenwoordiger van het humanisme in de Lage Landen, medewerker van Dirk Martens, vriend van Thomas More en intimus van Erasmus. Een melancholische figuur, die strijd leverde tegen de inquisiteurs en tegen zijn eigen demonen.
In 11 brieven vertelt hij zijn levensverhaal. Over zijn relatie met zijn vader, zijn fascinatie voor de wereld van het boek, zijn rechtenstudies, zijn woelige vriendschappen met More en Erasmus en zijn drie huwelijken. Over zijn hoop op verdraagzaamheid, op intellectuele en religieuze vrijheid. En over zijn ontgoocheling wanneer twee Antwerpse augustijnerbroeders als eerste ‘lutherse’ martelaren op de brandstapel sterven.
JORIS TULKENS verdiepte zich in het leven van Pieter Gillis en schreef er een boeiende historische roman over. Een levendige en verrassende kijk op een woelige episode uit de geschiedenis van de Lage Landen.

Recensies (2)

Meer recensies

Is De verloren droom van Pieter Gillis het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De verloren droom van Pieter Gillis