De vriendschap

Gelezen 825 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 76 Favoriet 47 Recensies 7
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 1 Hebban 1000 449   Topics 0

Naast het verhaal van het hechte verbond tussen de iele, taalbehendige Catherina Buts en de zware, woordblinde Barbara Callenbach, is De vriendschap een roman over de betekenis van andere verbintenissen, waaronder de oudste en meest mysterieuze die wij kennen: die tussen lichaam en geest. De vriendschap gaat over het verlangen om je te hechten, over de angst voor bindingen, over verslavingen en obsessies, over de familie, het lot en de keuze, over schuld, schaamte, angst en over de noodzaak van verandering.

Connie Palmen behoort tot de belangrijkste Nederlandse schrijvers van deze tijd. Zowel in haar romans als in haar beschouwingen ontvouwt zich haar briljante stijl. In november 2011 verscheen Logboek van een onbarmhartig jaar, de aangrijpende en liefdevolle herinneringen aan Hans van Mierlo.

'De vriendschap is zowel een prachtig verteld verhaal als een filosofische verhandeling, zonder dat die twee elkaar bijten. Een uitzonderlijk mooi boek, omdat het de filosofie en het verhaal, het vertelde en de verbeelding in een grote greep weet te houden.' - Doeschka Meijsing, Elsevier

'De vriendschap is een genadeloos filosofisch meisjesboek. Het is met niets te vergelijken. De afgronden van dweepzucht, sentimentaliteit en banaliteit worden met serene zelfbewustheid opgezocht.' - Carel Peeters, Vrij Nederland

Pockets literaire fictie
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Prometheus
01 januari 1995