De zwijgster

Rank 3969 Gelezen 31 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 1 Recensies 3
Chahdortt Djavann
De zwijgster

De jonge Fatemeh zit in de gevangenis, waar ze net te horen heeft gekregen dat ze over een paar dagen terechtgesteld zal worden. Ze besluit de tijd die ze nog heeft te besteden aan het opschrijven van haar verhaal. Een gevangenisbewaker bezorgt Fatemeh een schriftje waarin ze haar schokkende relaas vastlegt.

In het Iran van de moellahs hebben de onverwoestbare liefde van een meisje voor haar stilzwijgende tante en de geheime relatie van deze tante met een man een fatale afloop. De zwijgster is een roman die je niet meer vergeet en die alle vrouwen in Iran een stem geeft.

De zwijgster is meer dan een literair werk, het is een verhaal van grote klasse. Le Figaro Magazine

Chahdortt Djavann heeft namens al die zwijgende vrouwen, van wie alle hoop en vrijheid is ontnomen en die leven in gedwongen huwelijken, deze roman geschreven. Dit boek moet je absoluut lezen. Le Nouvel Observateur

'Chahdortt Djavann laat kunstgrepen achterwege om schandelijkheid tot uiting te brengen. Zo vindt ze het perfecte onderwerp en de bijpassende stijl.' Elle

De in Iran geboren Chahdortt Djavann (1967) woont al meer dan vijftien jaar in Parijs, waar ze sociale psychologie en antropologie studeerde. Ze schreef diverse romans en essays, waaronder Je viens dailleurs, Weg met de sluier, Comment peut-on être français? en À mon corps défendant, lOccident. Haar werk is in vele talen vertaald.

ISBN 978 90 5831 498 7
www.sirene.nl