Dijende kringen

Dijende kringen

Seksueel misbruik treft eerst en vooral de slachtoffers, maar ontwricht ook families. De naasten van de slachtoffers én van de daders worden vaak vergeten. Wat maken zij mee? Waar kunnen zij terecht?

Dijende kringen is literaire docufictie. Een veroordeelde pedofiel benadert een jongen. Omwonenden en de ouders reageren geschokt en de buurt organiseert zich. De man blijkt een verleden te hebben en een streekjournalist gaat zich voor de zaak interesseren. De betrokkenen komen zelf aan het woord en doen verslag van wat hen overkomt. Er wordt duchtig geïnterpreteerd en de angst slaat op hol wanneer er nog andere bedenkelijke figuren opduiken.

Ongerustheid rond zedenfeiten kan een eigen dynamiek krijgen en een beweging in gang zetten die niet meer spoort met de reële dreiging. Dijende kringen geeft een unieke inkijk in de sociale dynamiek rond pedofiliezaken, met een uniek vertelperspectief. Buren, ouders, andere kinderen en jongeren in de wijk: stuk voor stuk vertellen ze hun stukje van de waarheid.

Met een woord vooraf door Heidi De Pauw, ChildFocus.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen