Dit is de canon

Met deze 50 boeken dekoloniseer je jouw boekenkast

Joan Anim-Addo, Deirdre Osborne en Kadija Sesay hebben een gedekoloniseerde leeslijst samengesteld die de brede en diverse ervaringen van mensen van diverse komaf en ras van over de hele wereld weerspiegelt.

Dit is de canon breekt met de veelal door witte mensen gedomineerde ‘verplichte leeslijst’ die de geaccepteerde norm is geworden en benadrukt krachtige stemmen en culturele perspectieven die hun plek op onze boekenplank opeisen.

Van literaire reuzen als Toni Morrison en Chinua Achebe tot minder bekende maar even belangrijke schrijvers als de Caribische schrijver Earl Lovelace of de aboriginal schrijver Alexis Wright; van Eileen Chang, Chimanda Ngozi Adichie en Buchi Emecheta tot G.V. Desani, de romans die in Dit is de canon worden aanbevolen zijn zowel meeslepend als lyrisch, innoverend en inspirerend.

De kracht van fictie is dat het lezers de mogelijkheid biedt om nieuwe werelden te ontdekken en kennis te maken met andere geloven of meningen. Dit is de canon biedt een veelzijdig perspectief op ons verleden, heden en toekomst, en is een boek dat het verdient om gelezen te worden door alle boekenliefhebbers – of ze nou bij een boekenclub zitten of liever alleen lezen, zichzelf willen onderwijzen of leraar zijn.

Recensies (1)

Is Dit is de canon het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Dit is de canon