Dita

Voor de lezers van De bibliothecaresse van Auschwitz, De jongen die zijn vader naar Auschwitz volgde en De fotograaf van Auschwitz

Dita Kraus werd in 1929 in Praag geboren, in een Joods gezin, en doorstond de turbulentste en moeilijkste jaren van de twintigste en eenentwintigste eeuw. In Dita beschrijft ze haar ongelooflijk moedige leven, dat getekend werd door de Tweede Wereldoorlog.

Haar verhaal begint voor de oorlog, met haar kindertijd. Tijdens de bezetting door de nazi’s werden zij en haar familie naar het getto Theresienstadt gestuurd. Vervolgens belandde ze in Auschwitz en Bergen-Belsen. Dita beschrijft de zware omstandigheden in deze concentratiekampen en haar rol als bibliothecaresse van de kostbare boeken die de gevangenen langs de bewakers wisten te smokkelen. Ook vertelt ze over haar leven na de Tweede Wereldoorlog, over haar huwelijk met Otto Kraus, die ook de Holocaust overleefde, over haar nieuwe leven in Israël en de vreugde en het verdriet van het moederschap.

In de roman De bibliothecaresse van Auschwitz werd een deel van het leven van Dita gefictionaliseerd. In Dita vertelt ze haar hele meeslepende levensverhaal in haar eigen woorden.

In de pers

‘Dat ik Dita Kraus heb leren kennen is een van de belangrijkste dingen die gebeurd zijn in mijn leven.’ Antonio Iturbe, auteur van de bestseller De bibliothecaresse van Auschwitz

‘Dita’s veerkracht maakt Dita tot een inspirerend boek, ondanks alle verschrikkingen. Onvergetelijk. Een must-read.’ The Sunday Times

‘Aangrijpend.’ Mail Online

Literaire non-fictie algemeen