DNA Zoekmachine

DNA zoekmachine

DNA-Zoekmachine - Het boek over DNA Databanken, de werkwijze én toekomst van een onmisbaar opsporings- en identificatiemiddel. Wat is de rol van de DNA-databanken bij zaken zoals de moord op Anne Faber, de identificatie van de ruim vijftig jaar vermiste visser Arie van der Plas en de ontmaskering van de Amerikaanse seriemoordenaar de 'Golden State Killer'? Lex Meulenbroek, DNA-deskundige bij het NFI, neemt de lezer in zijn nieuwe boek DNA Zoekmachine mee in de mogelijkheden en ontwikkelingen van de verschillende DNA-databanken. Het boek beschrijft zes aangrijpende zaken die elk op hun eigen manier laten zien hoe cruciaal DNA-databanken, van DNA-databank voor strafzaken tot het gebruik van Genealogische DNA-databanken, zijn voor het oplossen van misdrijven en het identificeren van onbekende doden. Techniek en mogelijkheden Op het gebied van forensisch DNA-onderzoek is steeds meer mogelijk. Meer dan zelfs nu in Nederland gebeurt of bij wet geregeld is. Forensisch DNA-onderzoek ontwikkelt zich snel, waardoor met nieuwe technieken zelfs de koudste cold cases soms in een stroomversnelling kunnen komen. De zes zaken die Meulenbroek voor het boek heeft geselecteerd, illustreren de kracht van dit opsporingsmiddel op indrukkende wijze. Toekomst Welke ethische en juridische afwegingen moeten hiervoor in ogenschouw worden genomen. Het is immers aan de samenleving en de politiek om te bepalen of we in de toekomst gebruik willen maken van deze mogelijkheden voor opsporing en identificatie in Nederland. Met DNA Zoekmachine beogen Meulenbroek en coauteurs Diederik Aben (advocaat-generaal bij de Hoge Raad der Nederlanden) en Paul Poley (tekstschrijver) bij te dragen aan deze discussie.

Bertram + de Leeuw Uitgevers BV
22 november 2021