Dorp in verzet

In het stille Drentse veendorp is de oorlog gekomen. Het leven was door gemoedelijk, je kende elkaar allemaal, je vormde een gemeenschap, maar nu komt de buitenwereld hier binnen, gebeuren er afgrijselijke dingen, ook vlakbij.
Dubbelboer beschrijft deze kleine wereld die hij door en door kent, hij tekent de veenarbeiders, schijnbaar wat rauwe bonken, allemaal met hun hebbelijkheden, maar trouw en met een zuiver gevoel voor wat je als mens behoort te doen.
Het boek speelt zich af van mei '40 tot aan de bevrijding. Er zijn in de streek een paar N.S.B.'ers, maar het dorp verzet zich tegen hen en als ze proberen smerige streken uit te halen, treden allen gezamenlijk tegen hen op.
Angst, gevaar, het verbergen van Joodse onderduikers, de honger, het zijn allemaal zaken, waar we zo vaak over gehoord hebben, maar omdat alles plaats vindt in deze kleine gemeenschap, wordt het toch weer anders. Een boek dat zich afspeelt in Drenthe, maar dat niet alleen daar graag gelezen zal worden.

Is Dorp in verzet het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dorp in verzet