Drugs (e-book)

Drugs (e-book)

Antwerpen wordt opgeschrikt door aanslagen en afrekeningen. Overheid en politie doen hun uiterste best om het kwaad in te dammen, maar de drugseconomie rukt op. Wie zijn de mensen achter de drugshandel? Hoe hebben ze zich georganiseerd? Waarom is het zo moeilijk om de overlast en agressie een halt toe te roepen? En waarom begint iemand met dealen? Uit armoede of voor de kick en de status?

Dat er met de drugshandel heel veel geld gemoeid is, maakt de zaak niet eenvoudiger. Bovendien zitten de drugsbazen die Antwerpen verzieken in Nederland, waar de problemen nog groter zijn. Liquidaties in Mexicaanse stijl met kalasjnikovs zijn er onderhand het nieuwe normaal. In die dramatische omstandigheden is het noodzakelijk om het kwaad zo scherp mogelijk te beschrijven. Dat doet Teun Voeten. Hij licht toe waarom we nog steeds een veel te positief beeld hebben van drugsgebruik en via diepte-interviews schetst hij een helder en ontluisterend portret van handelaars, gebruikers en slachtoffers.

Drugs werpt licht op het kwaad dat we allen weg wensen. Het zou gelezen moeten worden door iedereen die direct of indirect met drugs te maken heeft. Beleidsmakers, hulpverleners, bezorgde ouders, onderzoekers, ordehandhavers en, niet te vergeten, gebruikers zelf.

Teun Voeten is al bijna 30 jaar oorlogsfotograaf en coverde wereldwijd tientallen conflicten. Hij schreef boeken over de ondergrondse daklozen in New York, de oorlog in Sierra Leone, maakte een fotoboek over de drugsoorlog in Mexico en een documentaire over de vluchtelingenproblematiek in Calais. Hij promoveerde in 2018 in Leiden op het Mexicaanse drugsgeweld. In 2019 onderzocht hij in opdracht van de stad Antwerpen de drugsproblematiek in de havenstad.
Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen